zrušený let

Zrušený let? To nie vždy znamená dôvod byť Smútenko!

“Sorry, Your flight is cancelled” isto nepatrí medzi vety ktoré si chcete prečítať v Bombaji dva dni pred plánovaným odletom. Zažili sme a už v tom tak jasno nemáme. Nasleduje totiž rozprávka o jednom zrušenom lete KL0878, o spore s leteckou spoločnosťou čo sa krúti jak futrá po povodni, o európskom práve a plnej kompenzácií. Bez prostredníka typu vasenaroky.cz či claimcloud.cz, zato so šťastným koncom! Dozviete sa tiež prečo väčšina z nás bežne platí v podobnej situácií za riešenie dvakrát a samozrejme – ako sa tomu vyhnúť.

Kompenzácia: ako neplatiť za to isté dvakrát

Od začiatku. Vo februári 2018 sme so spoločnosťou KLM Royal Dutch opäť leteli do našej milovanej Indie. Traja. Kupovali sme cez tripsta.co.uk a letenky nás vyšli 395€, spiatočne. Nie je to najmenej no po poslednej nemilej skúsenosti s Jet Airways sme si povedali, že nebudeme šetriť na nesprávnom mieste (čo sme tiež mohli čakať od spoločnosti čo sa volá ako žuvačky, že áno). Cesta tam v nás vzbudila pocit, že KLM je fajn. Všetko ako my Árijci hovoríme kóšer a halal – obsluha dobrá, ceny rýchle. Nič nenasvedčovalo tomu, že by sa mali niekedy prepisovať 5 hviezdičkové rejtingy. Nevedeli sme, čo príde.

Ak chceš rozosmiať Boha povedz mu svoje plány

Dva dni pred odletom z Bombaja nám na mailboxy pristála krátka správa o zrušení letu. Bez vysvetlenia. A že nás budú kontaktovať s náhradným riešením. Druhý deň prišiel mail, že sa jedná o technickú príčinu a detaily nového letu sa dozvieme čoskoro. Mali sme dva dni do odletu, tri dni do nástupu do práce a tak sme začínali pociťovať ľahkú zvedavosť. Na uvedených číslach nikto moc nechytal, tak sme vyhľadali na internete pobočku KLM na J Tata Road 198 Churchgate, a že hybaj – ideme to riešiť osobne.

V Potvoriciach či Černochove by to nebol problém, v megameste typu Bombaj sme to hľadali 3 (slovom tri) hodiny – neúspešne. Tata Road má snáď dvesto tisíc svetelných kilometrov, číslovanie navrhol Howking, naviac sa tam práve kopala stanica metra a tak je pol ulice krtinec s bágrom v strede. To u nás nevymyslíš – indický štandard. Na uvedenom čísle stále nikto nezdvíhal.

Tam, kde sa chodí radiť Google

Šlapeme si to mrzutí na hotel a ono pozri – obrovská budova a na nej nápis Ministerstvo turizmu. Indovia milujú inštitúcie, majú ich snáď na všetko. Išli sme sa teda pýtať kde v tomto meste sídli pobočka spoločnosti KLM. Pán vyzerajúci ako nie podarená napodobenina Klekí Petru vypočul otázku a potom sa s vážnou tvárou pobral k pracovnému stolu. Tam chvíľu blúdil zrakom, potom zobral ošúchanú knihu, nalistoval stranu 32 a tam stálo napísané prisámBohu “KLM Office – Mumbai: None“. A je to, nepriestrelne oficiálne! Keď je tak napísané v ošúchanej knihe ministerstva turizmu tak to predsa musí byť pravda. Opravte to prosím na tom Googli!

Keď raz zdvihnú tak nemôžu zložiť

Hele, čas beží tak, že ho väčšina z nás nestačí žiť tak ja to teda skrátim. Na hoteli sme dali telefóny na nabíjačky, vytočili traja KLM helpdesk, dali na hlasný odposluch, pili rum z Goa a čakali. 40 minút. Zdvihli, ponúkli nám let o deň skôr s Jet Airways, my sme odmietli (už spomínané zlé skúsenosti, žuvačky, etc.). Vraj iný let nie je. V tomto momente treba spomenúť nie úplne známi fakt – oni by vám to nikdy nemali zložiť, mali by sa s vami dohodnúť.

Zasiahol najlepší vyjednávač – Mr. Wolf Maruška – a po hodine nepredstaviteľného tlaku, prvotriednej diplomacie v kombinácií s hysterickým revom boli letenky na svete. Zariadili najnutnejšie, narýchlo zrušili dopredu zajednaný bus Schwechat – Bratislava, náš ultra_lowbudget hotel sa našťastie na rezervácie nehrá a šiel zrušiť ohlasovacou povinnosťou, … Síce o deň skôr ale leteli sme domov. So Swiss Airlines!

OK, povinnosti. A čo práva?

Pred kontinentálnym letom treba na letisku byť minimálne 90 minút, pred medzinárodným 120, nemôžete letieť s nožnicami či s lakom na vlasy v príručáku… povinnosti cestujúceho. Letecká doprava má striktné pravidlá. Našťastie, tieto platia pre obidve strany – ako pre cestujúcich tak pre letecké spoločnosti. Veci okolo zrušených letov sa riadia smernicou 261/2004. Po jej preštudovaní sme zistili, že máme nárok na 600€ kompenzáciu, čo bola dobrá správa.

Nechajte pracovať druhých. Ale tých správnych!

Keď si dáte do vyhľadávača kľúčové slová “zrušený let” tak vám vypadne kopec sprostredkovateľských agentúr, ktoré vám za 25% províziu “pomôžu” vo vyjednávaní. Schválne – skúste to! Po nich nasledujú priatelia blogeri, ktorí majú s týmito agentúrami spoluprácu. A po nich prázdno.

Skúsili sme teda najprv poslať klasickú žiadosť o odškodnenie a stala sa podivná vec. Prvý mail som poslal ja. Tri dni po mne Maruš – len zmenila meno a poslala aj ona. Mne ju obratom zamietli, jej prišlo po krátkom čase kladné stanovisko. Andrej II., ktorý to spravil ako posledný doteraz od KLM nedostal odpoveď. Ja som namietal, vymenil som si s nimi snáď 5 mailov a všetko smerovalo podľa očakávania – do stratena, až sa nakoniec prestali ozývať aj mne.

Som Winston Wolf. Riešim problémy

Jeden tu máme. Našťastie vieme ako ho riešiť. A čo viac, nie sme skúpi a podelíme sa! Ak máte na území Európskej únie ako súkromná osoba spor s podnikateľom mimo svojej krajiny môžete sa obrátiť na ECC Slovakia – Európske spotrebiteľské centrum. Málokto o tom vie, ale táto inštitúcia je tu pre nás od roku 2005. Žiadosť ide poslať v slovenčine, rozhranie je na úrovni, odpovedajú svižne a všetko je zdarma. Platí to totiž Európska únia, čiže tiež nepriamo my. Pointa je, že keď oslovíte v prvom kole agentúru čo berie 25-30% tak vlastne nevyužijete (už zaplatenú) možnosť na riešenie sporu cez ECC.

Na to, aby sa vašou sťažnosťou začalo ECC zaoberať musia byť splnené súčasne tieto tri jednoduché podmienky:

  1. Prípad sa musí týkať právneho vzťahu medzi spotrebiteľom (konajúcim mimo svojho podnikania alebo zárobkovej činnosti) a podnikateľom (konajúcim v rámci svojho podnikania),
  2. Vy ako spotrebiteľ máte trvalý pobyt alebo povolenie na dlhodobý pobyt na území SR a podnikateľ má sídlo na území iného členského štátu EÚ vrátane Nórska alebo Islandu,
  3. Pokúsili ste sa vyriešiť svoj spotrebiteľský problém individuálne, no bezúspešne.

Našemu podnetu sa začali venovať takmer okamžite a po doplnení detailov poslali všetko sesterskej ECC vetve do Holandska. Veci sa začali konečme hýbať správnym smerom…

My:KLM 2:1

Presne dva mesiace od zadania prípadu na slovenské Európske spotrebiteľské centrum nám prišla na účty kompenzácia v plnej výške tri krát po 600€. Bez provízie sprostredkovateľom, rýchlo a v plnej výške. Musím podčiarkuť, že z toho 21 dní môže trvať len medzinárodný transfer! Rýchla a profesionálna robota, ďakujeme! Z KLM sa nám viac neozvali, iba poslali peniaze.

Dodatok: mínusový karmický bod

Ak chcete isto zhorieť v pekle tak dajte najskôr váš prípad na posúdenie agentúre – vasenaroky.skclick2claim.euclaimcloud.cz, či inej. Stačí dať do vyhľadávača kľúčové slovo “zrušený let”, vyklikať nezáväznú prihlášku a viete na čom ste. Obratom dajú vedieť či to má zmysel ďalej riešiť – majú to už v oku, berú len pre nich rentabilné kauzy a provízia sa platí až z budúcej kompenzácie. Takže, ak sa budú ponáhľať so zmluvou tak je to (pre vás) na dobrej ceste.

Držíme palce!

Diskusia: