Vietnam na motorke – kompletný návod
Ste naturálne dobrodružná povaha s nehynúcim zmyslom pre zvrátený humor, neobľubujete instantné zážitky a ťahá vás to do Ázie? Ak zaznelo štyri krát veľké ÁNO tak je tento text Váš. Dozviete sa totiž ako sme sa vo Vietname dostali k motorkám Honda Win 110cc, jazdili štyri mesiace, prešli na tom do Kambodže a nakoniec to za rovnakú cenu strelili v Siem Reap. Pozor! Na tejto motorke sa začína sranda hneď prvým nakopnutím a takýto zážitok má masívny potenciál zmeniť život!
Nákup motorky vo Vietname
Toto bude krátka kapitola. Drvivá väčšina ľudí priletí do Hanoja či iného veľkého mesta a postup bude takmer identický. My sme kupovali v Ho Chi Minh City, či trochu ľudovejšie – v Šajgone. Aj napriek tomu, že sme chceli byť nároční, všetko si pozrieť, zvážiť, tváriť sa pri tom tajomne a dať si načas tak nám to trvalo 3 hodiny. Slovom tri hodiny. Saigon je delený na distrikty a backpackerská ulica Bui Vien leží v časti s názvom District I. To je tam kde chcete na začiatok ísť. Tam to ide vybaviť celkom svižne.
Na tejto ulici totiž nie je problém zohnať od podnikavých Vietnamcov čokoľvek – ubytovanie za 5 dolárov, lacné drogy, nezletilé deti na sex, masáž, tetovanie, potetované nezletilé nadrogované zmasírované deti na sex a samozrejme – aj našu vytúženú Hondu Win 110cc! Priamo pod oknami je pár garáží. Tieto inštitúcie samozrejme v drvivej väčšine len predstrierajú dobrú vôľu a ponúkajú na hrubo čiernym sprejom pomaľované a inak zohavené stroje. Často sa ani neobťažujú zoškriabať pred striekaním blato či staré nálepky.
Čierne perly
Treba pamätať, že tieto stroje otočili pod cestovateľmi Saigon-Hanoj niekoľko desiatok krát a keby nemali odpojení tachometer tak by ste tam videli číslo jak na Pluto a späť. Naviac sú z nich veľakrát amputované všetky originálne diely a nahradené šmejdami “Made in PRC”. Takéto “čierne perly” nám ponúkali za $380 a vyššie podľa toho, ako naivne sme sa práve v tom momente tvárili. My sme však po pol roku v Indii mazaní viac ako guličkové ložisko a tak sme sa na nich iba smiali. Ako teda kúpiť a moc nepreplatiť?
Miluj blížneho svojho!
V garáži sme nenakúpili, no ešte že existuje živočíšny druh backpacker obecný! Motorky s férovým pomerom cena / výkon sa totiž dajú zohnať práve od nich. Od cestovateľov. Nielen v Saigone, Hanoji či Dalate, ale úplne všade po Vietname – treba pozerať inzeráty v hosteloch alebo elegantnejšie – na facebooku v skupinách ako “Vietnam Backpackers sales” či “Vietnam backpackers tips”. Tam sa to melie skutočne svižne. Nechcem tvrdiť, že kúpite bezproblémový stroj – to je vo svojej podstate s Hondou Win [často skôr Hundou W1n] celkom utópia – no určite to bude lepšie ako z garáže.
Láska na prvú jazdu
Človek čo vám to predáva sa totiž na tom stroji dostal z opačného konca Vietnamu až sem a počas tých niekoľko týždňov to maznal, prihováral sa tomu pri západoch slnka a snažil sa to všemožne udržať pokope, nakoľko bol na tú motorku odkázaný. Nechcel zostať visieť niekde v prdeli. Určite ani vás nerajcuje predstava súmraku nad pokazenou motorkou dakde v horách uprostred ničoho na ceste číslo 102x. No vidíte. Podobne premýšľajú všetci a tak v kombinácií s často totálnou neznalosťou menia všetko čo vietnamský mechanik doporučí. A vietnamský mechanik to ani náhodou nerobí z lásky a vie toho odporučiť naozaj veľa!
Buď paranoidný a skontroluj najmenej všetko
Špeciálne toto:
- poriadne si skontrolujte prestriekané časti. Ľudová tvorivosť je nekonečná a nenechajte sa paralyzovať tým, že niekto pred vami namaľoval na nádrž červenú hviezdu Vietkongu. Toto nie je to vec dizajnu – prestriekané časti za rohom opadajú a pod nimi zostane hrdzavá diera
- elektrika. Toto je kapitola sama o sebe. Často sa totiž závada v garážach hľadá tak, že mechanik strihá za radom vodiče až kým nájde ten problémový, ten premostí a ostatné na divoko zamotá izolačkou. Za sucha s tým nie je problém no počkajte až vám niekde v horách zaprší. A ono zaprší. Keď vám v sychravý podvečer odíde niekde v horách komplet svetlo tak budete lživého Vietnamca ešte nejeden raz v myšlienkach fackať. Čiže – kabeláž, štartér, smerovky, trúba – buďte nároční!
- zaťukať na výplet kolesa, špajdle bývajú často zlámané. Nový výplet stojí čas a $10.
- prevodovka. Klasická Honda Win má štyri rýchlosti a často problém s neutrálom. Treba vyskúšať od jedna do štyri, najlepšie niekde aspoň trochu mimo mesto.
Neopravujeme, máme spoždení !
Súčiastky na Win sa opravujú len výnimočne. Načo aj keď diely stoja od nuly tak do max $20. Motor zadretý na kompletku čo je snáď najväčšia zloba (keď napríklad nedolievate olej ako náš kamarát Jaro) je za $100.
Čo na záver?
Na internete je veľa zdrojov (väčšinou v Angličtine) a ja vás tu nechcem zbytočne zahlcovať. Čím vás ale zaťažím rád je stránka Vietnam Coracle – toto je Biblia a klenot. Množstvo kvalitných informácií, často rýdzo aktuálne veci. Ako Slovenská bryndza, prvá akosť. My sme aj s pomocou tejto stránky videli mnoho krásnych miest a nakoniec sa po štyroch mesiacoch pretiahli na Win-kách cez hraničný priechod Pleiku – Oyadav do Kambodže. Podľa ďalších cestovateľov to následne ide jednoducho jednosmerne z Kambodže do Laosu a stadiaľ naspäť do Vietnamu. Nemáme odskúšané, po desiatich mesiacoch v Ázii sme po Kambodži otočili smer Slovač… Tak dajte vedieť, keď sa dostanete ďalej!
Ešte sa s vami podelíme o ceny niektorých súčiastok zozbierané z internetových fór, diskusií a facebooku. Berte informačne, v reále aj tak budete (ako všade v Ázii) kruto zjednávať a ruvať sa ako eskimácky pes. My sme to nakoniec až tak nepotrebovali – naše Hondy sa výrazne “nesypali”. Vlastne, po 4 mesiacoch ostrej prevádzky môžme povedať, že nakoniec vyzerali výrazne horšie ako v skutočnosti boli. Česť ich pamiatke, nech hrdzavejú v pokoji.
Prajeme vám, aby ste mali pri kúpe šťastnú ruku a užili si to aspoň rovnako!
Súčiastka | Cena + výmena [ v USD ] |
Vzduchový filter | 2 |
Pneu predná / zadná | 12 / 15 |
Baterka | 15 |
Svetlo predné / zadné | 5 / 2 |
Brzdové platničky | 3 |
Nový karburátor | 15 |
Reťaz | 10 |
Elektrický štartér | 12 |
Prevodovka | 14 |
Zadretý motor | 20 |
Tlmiče | 10 |
Sviečka | 3 |
Výmena oleja | 4 |
Komplet kabeláž | 15 |